Thursday, February 18, 2010

BELAJAR DARI PARA WALI

Keagungan Tamadun Islam; Sejarah yang Digelapkan membawa pembaca menelusuri sejarah lampau. Pembaca dihanyutkan hingga ke zaman sebelum masihi; zaman kegemilangan karya Aristotle, Socrates dan Plato. Perlahan-lahan pembaca dihantar ke segenap zaman yang menyingkap penemuan dan eksperimen yang menjulang tokoh ilmuan Islam di persada keunggulan.
Apa yang menarik, nadi tamadun adalah Islam yang menjadi ad-Din jaminan Allah sebagai agama yang lurus di sisi-Nya. Faktor tauhid dan takwa tersisip rapi dicelah peradaban yang membangun dan pesat. Pembaca akan diperkenalkan barisan intelektual Islam yang telah melakukan berpuluh-puluh penyelidikan dan kompilasi insiklopedia yang menjadi rujukan hingga sekarang terutamnya di Barat.
Ironinya, kejayaan dan peranan intelektual Islam seakan ternafi apabila tidak terakam walaupun sebaris ayat dalam buku-buku sejarah seluruh dunia mengenai penyelidikan dan penemuan saintis, astrologis, filosofis, geologis yang merintis disiplin ilmu berdasarkan kepakaran mereka. Bukan menagih pujian dan sanjungan, Islam menganjurkan keadilan dan kebenaran. Mengapa kebenaran sebegini digelapkan? Apakah wujud konspirasi atau agenda tersendiri?


RM 19.00 ( SEM.MALAYSIA )
RM 22.00 ( SABAH/SARAWAK )

No comments:

Post a Comment